מוזיאון הילדים הישראלי בחולון

לקחתי היום את דור למוזיאון הילדים בחולון. כבר כשמתקרבים למוזיאון, רואים את פסלי הינשולים מפוזרים ברחובות הסמוכים למוזיאון. הינשול (ינשוף חתול) הינו מוטיב מרכזי בתצוגות המוזיאון.

פתחנו את יום הפעילות במוזיאון בסדנאות יצירה מהטבע. דור בחר להכין מסיכה. הוא קיבל מסיכת פלסטיק לבנה ועליה הדביק מיני חרוזים, עדשים, קישוטים ושערות צבעוניות. לאחר מכן המתנו לסיור במסלול באוהל הכניסה זוללים חטיפים ושתייה. יש מספר מתקני משחקים משעשעים (הרמת כדור בזרם אויר הנוצר מסיבוב ידית מפוח וכו'). במשחק עתידות של בזוקה ג'ו וחבורתו דור היה צריך לבקש משאלה והראשונה היתה: שעדידוש יבריא, והשניה: שסבתא לא תמות.

לאחר סדנת הפעילות התחלנו את הסיור במסלול"ממלכת הזמן" (מתאים לגילאי 3 עד 8 ). המדריכה מאיה ליותה אותנו ואת אור, הילדה שהצטרפה אלינו עם אביה לאורך כל המסלול. בהליכה מרחבת הכניסה לתחילת המסלול קיבלנו הסבר על הינשול (חבם כמו ינשוף וסקרן כמו חתול ולכן יודע ולומד הרבה דברים חדשים) המאפיין את המוזיאון. לאורך המסלול הילדים לומדים דברים חדשים (אם כי דור ידע את רוב הדברים ורק הבושה שעברה לו בהמשך מנעה ממנו לענות על שאלותיה של מאיה). לאחר מכן הסבירה מאיה לילדים על זיג וזג, זוג זחלים שאוכלים וישנים ולפתע מתחילים להשתנות והופכיםלגולם. הם קוראים לינשול לעזרתם והוא מסביר להם שהם יהפכו בעוד מספר ימים לפרפרים מרהיבים. אבל אבוי, חלף חודש וזיג וזג אינם נראים ולא הפכו לפרפרים. בשלב זה מגוייסים הילדים והופכים לבלשים שתפקידם לברר מה קרה לזיג וזג. יצאנו עם מאיה מחדר ההתחלה לקראת הכניסה למסלול "ממלכת הזמן" במוזיאון. עצירה קצרה לפיפי ושתייה (ובשלב זה דור החליט שנמאס לו מתחפושת הספיידרמן וחם לו מדי – והורדנו אותה) ואנחנו בדרך עם מאיה לדלת הכניסה אל המסלול החוויתי. בדרך הילדים "לובשים" את בגדי הבלשים שלהם (בכאילו, כמובן), ולפני הכניסה הם "מצליחים" לנחש את מספרי הגישה למנעול הדיגיטלי.

בכניסה למסלול חיטה ירוקה (לא בשלה) והילדים מספרים מה ניתן לעשות ממנה. בהמשך עולים לאורך שביל המתאר את עונות השנה והילדים מספרים מה הכי כיף לעשות ולאכול בכל עונה. בסוף השביל יורדים למקום שבו רואים את זיג וזג בתוך הגלמים שלהם, וקולם הבוקע מרמקול הנמצא לידם מתאר כיצד הם בבעיה ואינם יכולים לצאת מהזחל (ובשל כך הינשול מהכניסה לא ראה אותם כבר המון זמן). המדריכה מסבירה לילדים שיש מחילות קטנות במורד המדרגות, שם מסתתרות חיות שונות, ואולי אפשר לשאול אותם מה קרה לזיג וזג. החיות מופעלות חשמלית במתגים הנשלטים ע"י המדריכה, ואח"כ גם הילדים יכולים ללחוץ עליהם. בלחיצה על המתג יוצאת החיה מהמחילה ומדברת אל הילדים. אבוי, החיות אינן יודעות מה קרה לזיג וזג ומתלוננות על בעיות משלהן (הנחש אינו יכול להשיל את עורו, הצבה אינה יכולה להטיל ביצים, וגם לברוז, לקיפוד, לארנבים ולשתיל בעיות משלהם.

לאחר שהילדים מחבקים עץ גדול הוא מספר להם שהם עומדים להכנס למקום בו צריך למצוא ארבעה רמזים שיעזרו לגלות מה קרה לזיג וזג. בחלל הראשון מתגלה בריכה קטנה וצפרדעים לידה. בבריכה ראשנים ושברי עץ של הירח. הילדים מקבלים חכות ודגים את שברי הירח ומרכיבים אותו בכדי לגלות את הרמז הראשון – לילה. בחלל השני מתגלה עדר כבשים הפועות "אין לי מושג מה קרה לזיג וזג" כשרוכבים עליהן (פרט לכבשה אחת). כשמלטפים את הכבשה השתקנית היא מגלה שהרמז מסתתר מאחורי ערימת חבילות החציר (הכל מלאכותי, כמובן). הילדים מפנים את חבילות החציר ומתגלה מסך טלויזיה המקרין המלטת טלה ועוזר בפתרון הרמז – התחלה, התחדשות ובקיצור יום חדש – בוקר. לאחר מכן מטפסים אל מסדרון ובו כוורת ודבורה המבקשת מהילדים לצבוע את הכוורת שלה. הצבעים הנדרשים מושגים מערבוב של צבעי יסוד שהילדים מקבלים (פיסות עץ צבועות באדום, כחול, לבן וכו'), וכל ערבוב נכון של 2 פיסות עץ יוצר צבע נדרש ומדליק תא צבעוני בכוורת. כשכל התאים דולקים (בשלב זה הצטרפה ילדה נוספת שאיחרה לתחילת המסלול) הדבורה מציגה סרט על מסך טלויזיה קטן ומסבירה על הכנת הדבש, הזנת הילדים ולבסוף מובן הרמז השלישי – צהריים. בהמשך המסדרון מתקן ינשול זקן מתנייע (עולה ויורד ומתנדנד לצדדים) שהילדים יושבים בו ולומדים מהינשול הזקן את הרמז הרביעי – ערב. כל רמז ניתן בצורת שעון עם הזמן ביום, והילדים מגיעים לדלת עם שעון שרק אחרי שכוונו, כל אחד בתורו, את השעה עפ"י הרמז שבידם – היא נפתחת ונכנסים אל לב ממלכת הזמן.

דוחפים שער עץ ארוך וניצבים בפניו של שעון גדול שאינו פועל. כעת מתברר למה לא בקעו זיג וזג מהגולם – הזמן נעצר, וזו גם הסיבה לבעיות של כל החיות שפגשנו בדרך. הילדים מקבלים כל אחד מפתח ובאמצעותו מנסים להפעיל את השעון, אך זה אינו פועל כי חסר מפתח אחד. בפינה רואים את זיג וזג בתוך הגלמים שלהם, וזיג (או שמא היה זה זג, כבר שכחתי) מתוודה שהוא לא רוצה להשתנות ולכן הוא החביא את המפתח. הילדים מוצאים את המפתח ומכניסים אותו לשעון הגדול – וזה מתחיל ללכת, וכל הבעיות בממלכת הזמן נפתרות. בשלב זה מאיה שיבחה את הילדים שהם בלשים נהדרים, ועוברים הלאה, לחדר שבו רשת קורי עכביש ענקית. הילדים יושבים עליה ורואים סרט סיום בטלביש – טלויזיה עכביש שיורדת מהתקרה.

לאחר מכן יוצאים למסדרון שבו כוכבים מאירים ומנצנצים ומספרים מה הכי כיף ומתי מרגישים הכי טוב (דור: כשאבא מחבק אותי). תוך כדי עלייה במסדרון מופיעים פרפרי אור מרצדים על הרצפה והקירות עד שמגיעם למתקן הסיום בו הילדים יכולים לעוף כפרפרים. כל ילד נקשר לרצועות מנשא שמרים אותו למעלה באויר וכך הוא תלוי עם ידיים לצדדים ויכול "לעוף" כפרפר.

המסלול הסתיים והודינו למדריכה מאיה הנחמדה. יצאנו מהמוזיאון חולפים על פני בריכה מלאכותית מוארכת שניתן לשוט בה בסירות פדלים, משוטים או ממונעות עד למפל מעגלי גדול. באזור גם פארק רחב ידיים (פארק פרס), והשדות בסביבה היו מכוסים במרבדי סביונים צהובים. באזור גם פארק המים ימית 2000.

לסיכום: מסלול מומלץ מאוד לילדים סקרנים ואוהבי פעילות בגילו של דור. על הסדנאות אפשר לוותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *