מיקרוסופט קונה פועל

האם מיקרוסופט יכולה להתחרות עם גוגל בטריטוריה שלה? ולמה שהיא בכלל תנסה? מבט משוחד על בינג, וולפרם אלפא ונסיונות אחרים להתעלות על גוגל.

מיקרוסופט הינה חברה עירנית. אתם מטילים בכך ספק? אני יכול להבין את זה. אני מעומעם למדי גם כשאני במיטבי. בודאי חשבתם שלהיות עירני פירושו להיות רזה ורעב, בעוד שמיקרוסופט הינה שמנה ונפוחה. אין לכם ויכוח איתי. אחרי בליון הדולר הראשונים בערך, כל חברה יכולה לשכוח מתיאורה כצנומה אפילו ע"י החנפנים הנאמנים ביותר שלה. אבל אני איתן בעמדתי על הרעב: לא חשוב כמה מיקרוסופט גודלת ומשמינה היא תמיד נשארת רעבה. הרעב הושרש במיקרוסופט עוד כשהיתה מבט תאוותני וחמדן בעיניו של ביל גייטס. למיקרוסופט יש DNA רעב. רעב, פאראנואידי וחנוני במהותו.

כן, חנוני. צר לי לבשר לכם את זה אבל כל עוד מיקרוסופט קיימת לא תוכלו להשתחרר מהתדמית הסטריאוטיפית הנפוצה של חנון המחשבים. מיקרוסופט מגשימה את הסטריאוטיפ. מיקרוסופט כחברה הינה חכמה עד מוות, חסרת מיומנויות חברתיות וגורבת גרביים כתומים.

זהו ידע נפוץ הידוע לכולם.

אבל זריזה, אתם שואלים? כן, זריזה. מנטרת הזריזות של מיקרוסופט הינה זריזות באמצעות פאראנויה. בי גייטס – או רוחו של ביל גייטס שהינה נשמתה המעוותת של מיקרוסופט – הונעה תמיד ע"י הוודאות שיום אחד איזה האקר צעיר ומבריק יגיע ויגדיר מחדש את השוק, יהנדס מחדש את הפלטפורמה, יכתוב מחדש את ספר החוקים, יזיז את הגבינה, או ישנה איכשהו משהו בסיסי ויעקור את העושר הלגיטימי מקרביה מצופי היהלומים של מיקרוסופט.

טכנית זה תמיד שני האקרים צעירים ומבריקים. אנדרסן ובינה, פילו ויאנג, פייג' וברין.למה שניים? תחשבו על גייטס ואלן: מיקרוסופט עצמה נוסדה ע"י שני האקרים צעירים ומבריקים ששינו את המשחק, כך שהם יודעים איך משחק שינוי-המשחק משוחק. זה המבט של חברת מיקרוסופט על תכנות בצמדים (Pair Programming) כעובדה: איפשהו זוג מפתחים זוממים כרגע את אובדננו. בודאי לא ידעתם את זה.

מה מיקרוסופט רוצה

אז אני שואל את עצמי, מה מיקרוסופט, עם כל נפיחותה וזריזותה החנונית פאראנואידית, רוצה? זה קל, היא רוצה מה שלגוגל יש. היא רוצה פועל.

הפועל "לגגל" נמצא ב-OED. ב-OED ! אנשים שמעולם לא השתמשו בדיבור הגוגלי מדברים בשטף על "גיגול" מכריהם. גוגל חדרה ךפנתיאון המקודש של המותגים הפעליים. היא למעלה שם עם זירוקס וסלאשדוט וטוויטר וטיבו באולימפוס המותגים. אפילו אפל וסוני אינן פעלים. ברגע שאתה פועל, אתה לנצח. אינך יכול לקנות את זה.

אלא אם אתה מיקרוסופט.

מיקרוסופט רוצה לקנות פועל. למיקרוסופט מעולם לא היה פועל. אף אחד לא "מוורדד" מכתב או "מאקסל" תקציב. כמה אנשים משתמשים ב"פאוארפוינט" כתואר, אבל זה לא אותו דבר. מיקרוסופט רוצה לקנות פועל, והפועל אותו היא רוצה לקנות הוא "בינג". אם מיקרוסופט תצליח, אתה תבנגג בקרוב על ימין ועל שמאל. תגיד לחבריך פשוט לבנגג את זה, אתה תבטיח לבוס או ללקוח – הי אין בעיה, אני יכול לבנגג את זה. אתה תודה שהשקעת את כל אחר הצהריים בבינגוג. אתה תהפוך למבנגג מכור.

בינג, כפי שאתם יודעים אלא אם אתם חיים תחת סלע חוסם הייפ, הוא השם שמיקרוסופט נתנה לגירסה האחרונה של טכנולוגיית החיפוש שלה. אני אוהב את "חיפוש חי" (Live Search). השם, אני מתכוון, לא כלי החיפוש. "חיפוש חי" הינו שם ישיר. אין לו אישיות, אבל יש לו אופי. אבל "חיפוש חי" סבל משתי בעיות. ראשית, גוגל היא בעלת החיפוש. שנית, גוגל הינה הבעלים של המילה לחפש. חיפוש חי? האם זה משהו שבו אתה משתמש כדי לגגל דברים? רואים? זה לא עובד. הניסיון להתחרות עם החברה שהיא בעלת התחום הינו דון-קישוטי, אבל זה מטופש להחריד להתחרות עם החברה שהיא בעלת המילה של התחום.

אבל מיקרוסופט אינה יכולה לסגת מתחום החיפוש כמו שהיא לא יכלה לסגת משדה הקרב של עיני שנות התשעים שכונה בטעות באופן עליז משהו "שוק" הדפדפנים, ובדיוק מאותה סיבה. כוורת הדיעות המרכיבה את המוח של מיקרוסופט חיה בפחד מוות מתמיד מאותם שני האקרים ששינו את חוקי המשחק. ופייג'/ברין הם האנדרסן/בינה החדשים. בשנות התשעים המרכז העולה של הגלקסיה היה חלון הדפדפן. בשנות האלפיים זה חלון תוצאות החיפוש. ה-SERP.

אז מיקרוסופט חייבת להתחרות בגוגל אבל היא אינה יכולה להתחרות בגוגל. מה הפתרון? זה קל: להגדיר מחדש את התחום. להכריז שהחיפוש מת ולהטביל את מחליפו. לשבור בקבוק על חרטומו ולקרוא לו בינג.

הנה כיצד זה מתוכנן לעבוד: גוגל היא בעלת החיפוש והשם לחיפוש, אבל חיפוש הוא רק שירות. ה-SERP, לעומת זאת, מוחשי. זהו הנדל"ן המובחר של האינטרנט. זה מה שתרצה בבעלותך, ואם תוכל למשוך ולקלף את זה מגוגל, ניצחת. כל מה שצריך זה לשחד אנשים לעבור ל-SERP שלך, ולגרום להם להשאר איכשהו. ואז להפוך את האמאמא שלו למצלצלים. למכור את גלגלי העין הללו בשווים המירבי.

אוקיי, אני משער שאתם רואים את הפגם בתוכנית הזו. כדי להביא אנשים להשאר בינגינג SERP שלך, צריך להפוך אותו לדביק. ובכן, אפילו אני יודע איך לעשות זאת: הדף חייב להיות מעוצב היטב ובקפדנות, וממוקד בחדות של לייזר על השימושיות, עושר, פשטות ואלגנטיות. זה הכל. ואתם יודעים שהנטייה הטבעית של מיקרוסופט היא לארוג הכל עם חמישה טעמים של עוגות זנגוויל ולהלביש את זה בגרביים כתומים. אם מישהו יכול ליצור SERP שלא נדבק הרי זוהי מיקרוסופט.

הביטורנט של החיפוש

כדי לראות איך אפשר לעקוף את גוגל עם SERP טוב יותר. העיפו מבט ב-Cuil. אני בטוח שמיקרוסופט עשתה זאת. Cuil מאנדקס כמויות עצומות של מידע, מנתח את ההקשר של מילות החיפוש שהתגלו, ומציג את התוצאות במעין דף ראשי של עיתון, כי היי – שום דבר אינו אומר 2009 יותר מעיתון. Cuil בדרך כלל מבין כי למילות החיפוש שלך יותר ממובן אחד ומציע את האפשרות לחפור עמוק יותר בכל אחד מהמובנים בפס הצדדי, במעין פותר עמימויות בסגנון ויקיפדיה.

המפתח הוא היכולת לטעון שאתה עושה יותר מאשר רק חיפוש. גילוי ידע סמנטי תוך שימוש באלגוריתמי רשתות נוירונים אינטואיטיביות/רלוונטיות. המצאתי את זה הרגע, אבל זו פחות או יותר התבנית. תרגישו חופשיים לגנוב את זה. רוב הסיכויים שעשיתי זאת אף אני. בעצם, Yebol מבטיחה חיפוש חכם באמצעות רשתות נוירונים. Wowd רוצה להיות הביטורנט של החיפוש. Hakia ו-Clusty מאגדות הקבצים: מאגדות תוצאות קרובות סמנטית לקטגוריות לחיפוש נוסף. גם Cuil עוזה זאת, כך נראה לי. גם בינג. גם, בעצם, גוגל אבל אנחנו לא מדברים על גוגל כאן.

הדבר היחידי שאתה חייב לעשות הוא להתייחס לגוגל SERP כאל "עשרה קישורים כחולים". כי אתם יודעים, כחול זה כל כך 2008.

או אם אתה גאון על אתה יכול לדלג בכלל על החיפוש ופשוט לחשב את התוצאות שאנשים מצפים להן. זה מה ש-Wolfram Alpha מתיימר לעשות. אחרי שהמציא מחדש את המדע, גאון העל ומפתח שפת Mathematica סטפן וולפרם פרש למעבדתו הסודית שמיקומה חסוי ב-100 טרייד סנטר דרייב, שמפיין אילינוי. וולפרם כה מבריק שהוא מאיר נורות חשמל, כך שידעת שהוא עובד על פרוייקט מהפכני שיהמם את העולם.

כעת אחרי שבע שנים הוא הגיח, והעולם מזועזע באמת ובתמים. מסתבר שהרב-מתמטיקאי ממציא הסוג מדע חדש עבד על מנוע חיפוש. או בעצם, סוג חדש של גוגל. או אולי סוג חדש של ממשק לויקיפדיה.

וולפרם אלפא הינו מכונת תשובות אפונימית, בעלת יכולת, לדברי ממציאה, של ניתוח שאילתות בשפה האנגלית ולא רק לחפש אלא למעשה לחשב את התשובות תוך שימוש ביכולת החישוב המופלאה של המח של סטפן וולפרם המתועלת דרך פונקציות Mathematica ומעובדת על מספר מחשבי על בכדי להיות מוצגת לתפארה בסופו של דבר כסדרת תמונות GIF.

ברגע ש-Wolfram Alpha או WA כפי שאני אוהב לכנותו עלה לרשת, הייתי שם כדי לנבור בו עם מספר שאלות מחודדות.

אני: איך קוראים לקוורטר פאונדר עם גבינה בצרפת?
WA: רגע, רגע אני יודע.

אני: אני ממ-תין.
WA: בהנחת כל סוג של מקדונלד קוורטר פאונדר | השתמש במקדונלד קוורטר פאונדר, פשוט או מקדונלד קוורטר פאונדר עם גבינה במקום.

אני: עם גבינה בבקשה.
WA: מקדונלד קוורטר פאונדר, עם גבינה: גודל המנה 1 סנדוויץ (185 גרם), סה"כ 450 קלוריות, סה"כ 24 גרם שומן, 9 גרם שומן רווי, 1 גרם שומן טראנס.

אני: אחחח. ובצרפת הם קוראים לזה-?
WA: צרפת, מדינה, קוד חיוג +33.

אני: אולי אנחנו צריכים לנסות משהו פשוט יותר. כמה אונקיות יש בפאונד?
WA: תוצאה: 0.0625

לא במטבח שלי.

בינג: גוגל מחובק ומורחב

אז עד כמה נורא בינג? רגע, רגע זו לא גישה בריאה. תראו לאן הסוג הזה של ציניות הביא אותי. למעשה בינג הוא "טוב יותר מהצפוי" אם לצוטט אחד מהמבקרים. זה סוג הטיפול שלמדת לצפות לו אם אתה מיקרוסופט: "הנחנו שזה יהיה זבל, אבל זה לא רע בכלל". בינג הוא לא רע בכלל. הנה כמה מהאיזורים בהם בינג עולה על גוגל:
– קניות. לדוגמה אם אתה מחפש משהו לקנות, לבינג יש תוכנית החזר כספי (מיקרוסופט משחדת אותך להשתמש בבינג).
– עצות מסע. בינג נותן עצות טובות לגבי טיסות בהשתמשו בשירות פיירקאסט שמיקרוסופט קנתה. (בינג מצטיין בקידום נכסי מיקרוסופט).
– וידאו. כשבינג מוצא וידאו הוא לא רק מציג לך את אחד מאותם קישורים כחולים, הוא מנגן עבורך את הוידאו ישר בעמוד ה-SERP. (בדיקת זכויות היוצרים של הוידאו מחלחלת אלינו).
– להגן עליך מפני עצמך הנבזי. אם אתה חי בהודו לא תוטרד בהצעות מיניות בלתי ראויות כי בינג לא יתן לך לחפש "סקס". (לשם כך יש את קרייגליסט).

דני סליבן, הסימור הירש של מנועי החיפוש מתלונן שבינג מזהם את האוסף המעולה של תוצאות חיפוש קניות, מקומיות ומרוחקות בקישורים ממומנים. אני חושב שדני מפספס את הנקודה. מיקרוסופט הוציאה שמונים מליוני דולרים כדי לקדם את בינג. (וזה היה בלי ג'פרי סיינפלד). היא חייבת לקבל את השמונים מליון חזרה איכשהו. לכן מיקרוסופט עיצבה מחדש את MSN כדי לתעל מבקרים לבינג. כי הם לא מגיעים ל- www.bing.com. וזו גם הסיבה שהם רוכלים בכל הבינג בלינג. למרות שמיקרוסופט בהיותה מיקרוסופט, גרמה לי לחשוב האם מאגים לקפה עם בינג נועדו להרוויח כסף מבינג או להוציא עליו.

כי מיקרוסופט לא תעצור בשמונים מליוני דולרים. מיקרוסופט יושבת על בליון במזומן ואינה יודעת מה לעשות עם זה. לנסות להפיל את גוגל בתחום החיפוש זה רעיון מבריק אם הבעיה שלך היא איך לשרוף כמה בליונים במהירות. אז אולי הם מתכננים לשדר את הבינג פיצ'פקעס האלה כמו הרוח על תקליטורי AOL.

במחשבה שניה, מיקרוסופט לא צריכה להשיג את הדב. אתם מכירים את הבדיחה הישנה: שני עורכי דין מטיילים ביער ומבחינים בדב זועף. העורך דין הראשון שולף זוג נעלי התעמלות מתיקו (בבדיחה הזו עורכי דין מחזיקים בתיק תוך כדי טיול ביער, בסדר?) ונועל אותם. העורך דין השני נועץ בו מבט ואומר "אתה מטורף! דובים יכולים לרוץ 50 ק"מ בשעה. לעולם לא תצליח להשיג אותו!". "אני לא צריך להשיג אותו" עונה הראשון. "מספיק שאני אשיג אותך".

אלו לא חייבים להיות שני עורכי דין, כמובן, אך כל בדיחה משתפרת אם מכניסים לתוכה עורכי דין. בסדר, כדי להיות מובן מאליו באופן דוחה, עורך דין מספר 2 הוא יאהו. ובינג באמת השיג את העורך דין השני בתקופת ירח הדבש של בינג.

מה היתה התגובה של גוגל לכל החנופה הזו? ובכן, גוגל נלחצה, כמובן. אם הם הולכים להעלות את ההימור אנחנו נכפיל, גוגל אמרה, מערבבת את דימויי משחק הקלפים שלה. גוגל בלחץ זה פרוייקט ממעבדות גוגל שמציג תוצאות חיפוש בצורה טבלאית כי ההצלחה המסחררת של Wolfram Alpha ו-Cuil ובינג וכל השאר שכנעה את כנופיית גוגל שמה שאתם באמת רוצים ב-SERP שלכם הוא תוצאות חיפוש מובנות, ובכן, הצבת התוצאות בגליון אלקטרוני הופכת אותן למובנות, נכון? נכון.

אני מוכן להשבע באלוהים, חשבתי שתרנגולי הודו יכולים לעוף.

אם נבחן ניסויים מוקדמים בפרוייקט זה, אני חייב להסיק שתרנגול ההודו הזה הוא לא היוצא מהכלל של אי התעופה. בעצם ההסבר היחידי שאני רואה הוא שגוגל נלחצת היא מייצרת לועגה. זו הדרך של גוגל לצחוק על המתחרים. הם כאלה חבר'ה אוהבי צחוקים.

אבל האמיתה הנצחית הבודדת בבהיקותה של מנועי החיפוש היא זו: רוב מה שהם נותנים לכם לא רלוונטי, חסר תועלת או שגוי. עם כל כח החישוב שלו Wolfram Alpha אינו יודע כמה אונקיות יש בפאונד. Clusty ו-Hakia ובינג ו-Cuil יודעים, אבל טועים בדברים אחרים. גוגל מצליח בקישור הכחול הראשון שלו: "1 פאונד = 16 אונקיות". יופי גוגל. אבל בקישור השני שלו הוא מצטט את התשובות של יאהו: "חשבתי שזה 12 אבל זה יכול להיות 16, אנ'לא יודע." ווהוו יאהו.

רק לעיתים רחוקות אתם זוכים לכזו כנות ממנוע חיפוש.

תורגם ממאמר שנכתב ע"י ג'והן שייד. כל הזכויות שמורות לג'והן שייד, ופראג-פאב באמצעות מיכאל סווין. כל הזכויות לגירסה העברית שמורות למירון אופיר. המחברים נתנו רשות בכתב לתרגום ופרסום המאמר בבלוג זה. ניתן למצוא את המאמר המקורי מאת John Shade כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *