המוזיקה הפופול×רית ×”×ž×›×•× ×” "מזרחית" ×ו "×™×-×ª×™×›×•× ×™×ª" ×œ× ×”×—×œ×” ×¢× ×ž×©×” פרץ
ודודו ×הרון, ×פילו ×œ× ×¢× "המלך" - זהר ×רגוב.
Â
כן,כן, ×’× ×–×” קשור להיסטוריה.
תתפל×ו, ×בל בכדי ×œ×ž×¦×•× ×ת שרשיה של המוזיקה ×”×ž×›×•× ×” "מזרחית", ×¢×œ×™× ×•Â ×œ×—×–×•×¨ לפחות 70 ×©× ×™× ×œ×חור בזמן. (למה ×”×ž×›×•× ×” – ×›×™ לטעמי זו מוזיקה ישר×לית ×¢× ×ž××¤×™×™× ×™× ×ž×”×ž×–×¨×—).
Â
×‘×©× ×•×ª ×”-40 וה-50 של המ××” ×”-20, × ×•×¦×¨ ב×רץ ×¡×’× ×•×Ÿ מוזיקלי ייחודי ×©×›×•× ×” ×¡×’× ×•×Ÿ ×™×ž×ª×›×•× ×™, ×שר הת××™× ×œ×¦×¨×›×™× ×”×—×‘×¨×ª×™×™× ×•×”×יד××•×œ×•×’×™×™× ×©×œ החברה ×•×”×ž×“×™× ×” שבדרך. לז'×× ×¨ ×ו בעברית:לסוגה, היו מספר ×¢× ×¤×™× ×ž×•×‘×™×œ×™× ×›×’×•×Ÿ: "עבודת ×”×דמה / ×ווירה כפרית".
×חד ×”×ž×œ×—×™× ×™× ×”×ž×•×‘×™×œ×™× ×‘×¡×•×’×” ×”×™×” × ×—×•× × ×¨×“×™ וכדוגמ×Â × ×™×ª×Ÿ לציין ×ת "שיר העבודה והמל××›×”" –
"מי ×™×¦×™×œ× ×• מרעב, מי ×™××›×™×œ× ×• ×œ×—× ×¨×‘", ×ו ×™× ×—×œ×™×œ×™ ×™× ×¢×ž×œ×™, ×”×˜× ×“×¨ × ×•×¡×¢ ועוד. (ברסלר ל×ורה, ×”×¡×’× ×•×Ÿ הימ-×ª×™×›×•× ×™ במוזיקה הישר×לית, 1983) ×¡×’× ×•×Ÿ ×–×” ×”×™×” ×בן היסוד ל"מוזיקה המזרחית". החל מ×מצע ×©× ×•×ª ×”-50 פעלה להקת ×”×©×•×‘×œ×™× ×שר חבריה ×‘× ×™ ×©×›×•× ×ª שבזי × ×—×©×‘×• ×œ×—×œ×•×¦×™× ×‘×ª×—×•×ž×, ×ך הרפטו×ר ×©×œ×”× ×›×œ×œ בעיקר "שירי ×רץ ישר×ל".
Â
×‘×©× ×•×ª ×”-60 חלה דעיכה במוזיקה ×”×™×ž×ª×›×•× ×™×ª, ×¢× ×—×“×™×¨×ª×” של השפעה מערב ×ירופית למוזיקה בישר×ל ובכלל ×–×” השימוש בכלי × ×’×™× ×” חשמליי×. בר×שית ×©× ×•×ª ×”-70 ×§× ×¡×’× ×•×Ÿ ×™×-×ª×™×›×•× ×™ חדש ×שר שילב בין המוזיקה הימ-×ª×™×›×•× ×™×ª של ×©× ×•×ª ×”-40, ובין המוזיקה ×”×ירופית, תוך שימוש בכלי × ×’×™× ×” ×—×©×ž×œ×™×™× ×•×”×©×¤×¢×” בולטת של מוזיקה ×™×•×•× ×™×ª. × ×¦×™×’×™ המוזיקה ×”×™×•×•× ×™×ª כגון ×ריס ס×ן ×•×˜×¨×™×¤×•× ×ס היו ×›×•×›×‘×™× ×‘×•×œ×˜×™× ×¢×œ הבמות ב×רץ.
Â
שתי × ×¦×™×’×•×ª בולטות ×œ×¡×’× ×•×Ÿ החדש היו להקת צלילי ×”×›×¨× ×¢× ×”×¡×•×œ×Ÿ יוסי לוי (דקלון) ולהקת צלילי העוד ×¢× ×”×¡×•×œ×Ÿ רמי ×“× ×•×š והגיטריסט ×™×•×¦× ×”×“×•×¤×Ÿ יהודה קיסר. פריצתן של הלהקות ליוותה ×ת גל המח××” החברתי של×חר מלחמת ×™×•× ×”×›×™×¤×•×¨×™×, שהוביל בין הש×ר "למהפך" של ×©× ×ª 1977 ועליית הליכוד לשלטון. מדובר במוזיקה ש××– × ×—×©×‘×” כמעט מחתרתית ×•× ×ž×›×¨×” בקלטות ("קסטות") audio ×‘×ª×—× ×” המרכזית ×”×™×©× ×” בתל ×ביב וזכתה למעט מ×ד דקות שידור ברדיו ×”×ž×ª× ×©× ×©×œ ××•×ª× ×”×™×ž×™×.
×יך ×מרה גולדה מ×יר על ×”×¤× ×ª×¨×™× ×”×©×—×•×¨×™×: "×”× ×œ× × ×—×ž×“×™×".
Â
צלילי ×”×›×¨× × ×˜×ª×” יותר לכיוון המסורתי ושירתו של דקלון היתה בהגייה בולטת, ×¢× ×™×™×Ÿ שהקשה עוד יותר על חשיפתה לקהל הרחב. צלילי העוד, דרך יהודה קיסר × ×˜×ª×” יותר לכיוון הרוק ×¢× ×ž××¤×™×™× ×™× ×™×•×•× ×™×™× ×•×–×›×ª×” להצלחה גדולה יותר, תוך ×©×”×™× ×¢×•×©×” שימוש ×‘×˜×§×¡×˜×™× ×©×œ × ×ª×Ÿ ×לתרמן (×—× ×”×œ×” התבלבלה, גדליה רבע ×יש). הלהקה יצרה קשר היסטוריוגרפי ישיר בין המוזיקה הימ-×ª×™×›×•× ×™×ª של ×©× ×•×ª ×”-40 לסוגה החדשה ×›×שר יצ××” ×¢× ×¢×™×‘×•×“ לשיר גדליה רבע ×יש. השיר גדליה רבע ×יש, × ×›×ª×‘ על ידי × ×ª×Ÿ ×לתרמן, הולחן על ידי משה ×•×™×œ× ×¡×§×™ והושר על ידי ×סתר גמלי×לית עוד ×‘×©× ×•×ª ×”-40/50.
Â
צלילי ×”×›×¨× ×•×‘×¢×™×§×¨ צלילי העוד היו ×בן היסוד לכל ×”×–×ž×¨×™× ×•×”×–×ž×¨×•×ª שצמחו ×ž×©× ×•×ª ×”-80 ועד ×™×ž×™× ×•.
השיר "חסידה צחורה" של להקת צלילי העוד × ×—×©×‘ ל×חד ×”×©×™×¨×™× ×”×˜×•×‘×™× ×‘×™×•×ª×¨ ×× ×œ× ×”×˜×•×‘ מכול×
בסוגה ×”× "ל, וזכה לעשרות גירס×ות כיסוי.
Â