×’'×™×”×ד – Djihad
×ž×‘×—×™× ×” מילולית המילה ×’'×™×”×ד מת×רת מ×מץ המכוון להשגת יעד מוגדר. (××™×’'תיה×ד ×”×™× ×” עבודתו של מלומד משפטן, המחפש פתרון לבעיה חוקתית. מוג'תה×ד ×”×•× ××“× ×©×”×§×“×™×© עצמו להגשמת הדת והמוסר. מספר ×›×•×ª×‘×™× ×‘× ×™ הדת השיעית ×ž×‘×“×™×œ×™× ×‘×™×Ÿ ×’'×™×”×ד ×¨×•×—× ×™ ×ותו מבצע המג'תה×ד ×•×ž×›×•× ×” ×”×’'×™×”×ד ×”× ×¢×œ×”, לבין ×’'×™×”×ד פיסי העוסק בבעיות קיומיות עכשוויות, ×•×ž×›×•× ×” ×’'×™×”×ד × ×—×•×ª).
בחוק בהת×× ×œ×ª×¤×™×©×” כללית והמסורת ההיסטורית, ×”×’'×™×”×ד מכיל פעילות צב×ית, ×©× ×•×¢×“×” להרחבת ×”×סל×× ×ו ×œ×©× ×”×’× ×ª×•. המושג צמח מהעקרון הבסיסי של ×”×סל×× ×”××•× ×™×‘×¨×¡×לי ×•×”×•× ×™×™×©×•× ×“×ר ×ל ×סל×× ×•×‘×× × ×“×¨×©, ×’× ×‘×›×•×—. יחד ×¢× ×–×ת עיקרון ×–×” חייב ב×ופן חלקי להיות מלווה בתפישה ×¡×•×‘×œ× ×™×ª כלפי דתות סֶפֶר ×חרות המצויות בקהילה כגון ×™×”×•×“×™× ×•× ×•×¦×¨×™×. מול דתות ספר ×ילו, ×”×’'×™×”×ד × ×¤×¡×§, מייד ×›×©×”× × ×›× ×¢×™× ×œ×¡×ž×›×•×ª×• הפוליטית ×•×ž×©×œ×ž×™× ×ž×™×¡×™ גולגולת וקרקע. בפועל,×”×™×”×•×“×™× ×•×”× ×•×¦×¨×™× ×©×—×™×• בחצי ×”××™ ערב עצמו, ×œ× ×–×›×• ליחס בהת×× ×œ×ª×¤×™×©×” ×¡×•×‘×œ× ×™×ª זו. לגבי עובדי ×”×לילי×, ×ין הקלות ×•×”× ×—×™×™×‘×™× ×œ×”×ž×™×¨ ×ת ×“×ª× ×œ×סל×× ×ו להסתכן במוות ×ו מכירה לעבדות.
בעקרון, ×”×’'×™×”×ד ×”×™× ×¦×•×¨×ª הלחימה היחידה המותרת ב×סל××, שכן לפי התי×וריה ×”×סל×× ×—×™×™×‘ ×œ×”×§×™× ×§×”×™×œ×™×™×” ×חת,תחת רשות ×חת וכל סכסוך מזוין בין ×ž×•×¡×œ×ž×™× ×סור. ×¢× ×”×ª×¤×•×¨×¨×•×ª ×”×חדות המוסלמית והופעת ×ž×“×™× ×•×ª/× ×¡×™×›×•×™×•×ª עצמ×יות החל מהמ××” ×”×©×ž×™× ×™×ª לספירה, התעוררה הש×לה, כיצד × ×™×ª×Ÿ להגדיר ×ת המלחמות בין הישויות המוסלמיות הללו. המלחמות ×ž×¢×•×œ× ×œ× × ×›×œ×œ×• תחת ההגדרה "×’'×™×”×ד" ,×’× ×œ× ×›×©×ž×“×•×‘×¨ ×”×™×” ×‘×¢×™×ž×•×ª×™× ×‘×™×Ÿ ×©×™×¢×™× ×œ×¡×•× ×™×. ב×סכולות ×”×¡×•× ×™×•×ª הן × ×§×¨×ו קיטָל ×ו מוּקָטָלָה. ×œ× ×›×š ×”×™×” הדבר בקרב השיעי×, שהתייחסו לכל מי ש××™× ×• דבק ב××ž×•× ×ª× ×›×›×•×¤×¨, כך ×’× ×‘× ×™ כת החוו×רג'. ×”×’'×™×”×ד ×”×™× ×—×•×‘×ª×• של כל מ×מין ותפישה זו מגובה בכל המקורות, ×× ×›×™ × ×™×ª×Ÿ ×œ×ž×¦×•× ×‘×§×•×¨×ן ×¤×¨×©× ×•×™×•×ª מסועפות וסותרות.
×™×©× ×Ÿ ×רבע ×סכולות עוקבות לגבי מבצעי ×”×’'×™×”×ד: ×ילו ששוחררו ממלחמה בפועל ופעלו ×œ×©×›× ×•×¢ ×× ×©×™× ×œ×”×¦×˜×¨×£ ל×סל×× ×‘×“×¨×›×™ × ×•×¢×, ×ילו שיצ×ו למלחמת מגן, ×ילו שיצ×ו להתקפה ×ך ×œ× ×‘×—×•×“×©×™× ×”×ž×§×•×“×©×™× ×•×ילו שהקדישו ×ת ×—×™×™×”× ×œ×’'×™×”×ד התקפי בכל זמן ובכל מקו×.
לסיכו×, ×”×‘×“×œ×™× ×ילו ×”×•×œ×›×™× ×‘×“ בבד, ×¢× ×©×œ×‘×™ התפתחות הגותו של מוחמד ×•×©×™× ×•×™×™ ×”×ž×“×™× ×™×•×ª כתוצ××” ×ž× ×¡×™×‘×•×ª מסוימות. תקופת שהות מוחמד במכה, היתה עת בה הקדיש ×ת עצמו ללימוד דת וכללי מוסר, בתקופת שהותו ×‘×ž×“×™× ×”, שבה כבר הפך ×œ×ž× ×”×™×’ קהילה פוליטית-דתית, יכול ×”×™×” לצ×ת למ×בק ב×ילו ×©×œ× ×”×¦×˜×¨×¤×• ×ליו, ×ו × ×›× ×¢×• למרותו.
×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×ž×וחרי×, ביטלו ×ת הסתירות ×‘×˜×§×¡×˜×™× ×”×§×•×“×ž×™× ×•× ×•×ª×¨×• ×”×˜×§×¡×˜×™× ×”×ž×”×™×ž× ×™× ×‘×™×•×ª×¨. ×˜×§×¡×˜×™× ×ž××•×—×¨×™× ×ילו, ×”× ×©×§×•×‘×¢×™× ×©×§×™×™×ž×ª חובת ×’'×™×”×ד ויצי××” למלחמה ×‘×œ× ×ž××ž×™× ×™×, ×’× ×›×©×”× ×¢×¦×ž× ×œ× ×™×–×ž×• ×ותה. יחד ×¢× ×–×ת, בשתי ×¤×¢×ž×™× ×‘×œ×‘×“, הובעו דעות שביקשו לרכך כלל ×–×”. בהת×× ×œ×חת התפישות המיוחסת ×œ×¢×˜× (733-732), ×”×יסור ×”×§×“×•× × ×’×“ מלחמה ×‘×—×•×“×©×™× ×”×ž×§×•×“×©×™×, שריר ×•×§×™×™× ×’× ×‘×ž×§×¨×” ×“× ×Ÿ. בהת×× ×œ×ª×¤×™×©×” ×חרת המיוחסת למלומד סופי×ן ×ל ת'×וורי ×בן סעיד ( 715-778), קיימת חובת ×’'×™×”×ד רק ×›×ž×’× × ×” והמלצת ×’'×™×”×ד במסגרת מתקפה. לפי תפישתו של מלומד ××•×¨×™×™× ×˜×œ×™×¡×˜ בן ×™×ž×™× ×•, תפישת ×”×’'×™×”×ד ההתקפי כמחייב, היתה רק כלפי תושבי חצי ×”××™ ערב. הפירוש ×”×ž×•×¡×›× ×œ×’'×™×”×ד, ×”×™×” תוצ××” של ××™×’'מע שערכו הדורות ×”×ž×™×™×“×™×™× ×©×™×¨×©×• ×ת מוחמד. דעתו של ×ל ת'×וורי ×ומצה ×’× ×¢×œ ידי המלומד ×”× ×•×“×¢ Al-JÄḥiẓ (781-869). במ××” התשע עשרה, ×”×ª× ×•×¢×” ×”×חמדית הלכה רחוק יותר בכך ×©×œ× ×”×›×™×¨×” בחוקיות ×”×’'×™×”×ד, ××£ ×œ× ×›×”×ž×œ×¦×” וכך עשתה ×’× ×”×ª× ×•×¢×” הבה×ית. לפי ×”×“×•×§×˜×¨×™× ×” של השיעה, היוצ×ת ×ž× ×§×•×“×ª המבט של היעדר ×”×ימ××, שרק לו שמורה הזכות ויש היכולת להכריז מלחמה, ×™×™×©×•× ×”×’'×™×”×ד × ×“×—×” עד לשובו, ×ו ×œ×ž×™× ×•×™ ×ד הוק של ×יש דת מטעמו למשימה. יחד ×¢× ×–×ת, ×”×–×™×™×“×™× ×œ× ×ž×›×™×¨×™× ×‘×ª×¤×™×©×” זו ×•×“×•×’×œ×™× ×‘×ª×¤×™×©×” ×”×¡×•× ×™×ª המ××¤×™×™× ×ª ×ת חובת ×”×’'×™×”×ד. ×”×’'×™×”×ד ××™× ×• מטרה ×‘×¤× ×™ עצמה ××œ× ×מצעי שהופך לגיטימי ×•× ×—×•×¥ מסיבת היעד ש×ליה ×”×™× ×ž×•×¤× ×™×ª – לפטור ×ת ×”×¢×•×œ× ×ž×¨×©×¢×•×ª ×¢×œ×™×•× ×”. ×”×’'×™×”×ד ×’×•×¨× ×œ×”×¨×—×‘×ª שלטון ×”××ž×•× ×” ×•×”×•×‘× ×œ×¢×•×œ× ×¢"×™ ×”×ל ×•×”× ×‘×™× ×ž×•×—×ž×“. מוסלמי מקדיש עצמו לג'×™×”×ד ב×ותה הדרך בה × ×–×™×¨ × ×•×¦×¨×™, מקדיש עצמו לשירות ×”×ל. בחדית'×™× ×©×•× ×™×, × ×מר שהג'×™×”×ד ×”×™× ×”× ×–×™×¨×•×ª שב×סל××, צעד של הקדשה טהורה ו×חד משערי גן העדן. ×ילו ×©× ×¤×œ×• בעת לחימת ×”×’'×™×”×ד ×ž×•×’×“×¨×™× ×›"×§×“×•×©×™× ×ž×¢×•× ×™×". ביטוי מ×וחר יותר ×ž×›× ×” ××•×ª× ×©×”×™×“×™× (شهيد – המשמעות המילולית של המילה ×”×™× "עֵד", ויש ×—×•×§×¨×™× ×”×¡×‘×•×¨×™× ×©×–×”×• ×ª×¨×’×•× ×©×œ המילה ×”×œ×˜×™× ×™×ª "מרטיר", שמשמעותה ×–×”×”). שהיד ×”×•× ×ž×•×¡×œ×ž×™ שמת למען הדת ×ו תוך ×§×™×•× ×חת ממצוותיה. מוות תוך כדי תפילה, בזמן המסע למכה, תוך כדי שליחות דתית וכדומה, ×ž×¢× ×™×§ ×œ×ž× ×•×— ×ת התו×ר "שהיד". ×’× ×ž×™ ×©× ×”×¨×’ בג'×™×”×ד ×ž×›×•× ×” "שהיד". ב×רצות ערב מקובל להשתמש בתו×ר "שהיד" ×’× ×œ×’×‘×™ ×—×™×™×œ×™× ×©× ×”×¨×’×• במלחמה.). חלק ×œ× ×ž×‘×•×˜×œ ×ž×“×•×§×˜×¨×™× ×” זו, תופש ×ת ×”×’'×™×”×ד ×›×חד מעמודי התווך של הדת – "עמודי ×”×סל××" (أركان الإسلام, "×רכ×ן ×ל×סל××"), יחד ×¢× ×”×ª×¤×™×œ×”, ×”×¦×•× ×•×›×•'. זוהי חובה המוטלת על כל גבר מוסלמי, חופשי ובעל יכולת ×’×•×¤× ×™×ª. ב×ופן כללי קיימת ×פשרות ×œ×œ× ×ž×•×¡×œ×ž×™×, לסייע ×œ×ž×•×¡×œ×ž×™× ×‘×’'×™×”×ד.
×‘× ×•×©× ×–×” ×ž×‘×“×™×œ×™× ×”×ª×™××•×œ×•×’×™× ×‘×™×Ÿ פרד עין – חובה שחלה על כל פרט, לבין פרד כפ××™×”, חובה שחלה על כל העדה.
Fard kifaya, פרד כפ××™×”, ×”×™× ×—×•×‘×” המוטלת על כלל הקהילה ושהופכת מחייבת ×ת פרטיה, רק ×›×שר ×”×ª×¢×¨×‘×•×ª× × ×“×¨×©×ª כדי ×œ×”×’×©×™× ×ž×˜×¨×” ×©× ×—×–×ª×” בכתובי×, (× ×‘×•××”).
כך, ברגע שיש קבוצת ×ž×•×¡×œ×ž×™× ×©×ž×¡×¤×¨×” מספק בכדי לטפל בעימות מסוי×, חובת ×”×’'×™×”×ד מופסקת להיות מוטלת על ×”×חרי×. התפישה המקובלת קובעת, שר×שית לכל קיימת חובת ×”×’'×™×”×ד ×”×ישית – פרד עין fard ayn,בקרב ×ילו ×”×—×™×™× ×¡×ž×•×š לטריטוריות ×ויב וכן ב×ותה מידה, ×’× ×œ×ילו ×”×ž×ª×’×•×¨×¨×™× ×‘×¢×™×¨ ×”× ×ª×•× ×” תחת מצור ×”×ויב. יחד ×¢× ×–×ת, ×‘×ž×“×™× ×•×ª מ××•×¨×’× ×•×ª, הרגע המדויק בו ×”×’'×™×”×ד הופך לחובה ×ישית – פרד עין, × ×ª×•×Ÿ לשיקול דעת השליט. יתרה מכך, חובת ×”×’'×™×”×ד ×”×™× ×™×—×¡×™×ª ותלויה. מחד ×”×™× ×ž×’×™×¢×” ×œ×¢×•×œ× ×¨×§ ×›×שר ×”× ×¡×™×‘×•×ª מ×פשרות × ×™×¦×—×•×Ÿ צב××™ ומ×ידך × ×™×ª×Ÿ לוותר עליה, ×›×שר ×”×ויב ×ž×©×œ× ×›×•×¤×¨ ברמה מסוימת וההסכמה לקבלו מתיישבת ×¢× ×”××™× ×˜×¨×¡×™× ×©×œ השליט. מ×חר והג'×™×”×ד ××™× × ×• ××œ× ×מצעי להמרה ל×סל×× ×ו ×›× ×™×¢×” לסמכותו, קיימת ×”×פשרות ליטול חלק בו, רק ×›×שר ×”×× ×©×™× × ×’×“× × ×œ×—×ž×™×, ×”×•×–×ž× ×• ×§×•×“× ×œ×›×Ÿ להצטרף לשורות ×”×סל××. היתה מחלוקת תי×ולוגית ×”×× ×¢× ×™×™×Ÿ ×”×¤× ×™×™×” ל×ויב ×כן × ×—×•×¦×” והתפישה המקובלת גורסת, שמ×חר וה×סל×× × ×¤×•×¥ בכל רחבי העול×, כל ×‘× ×™ ×”××“× ××ž×•×¨×™× ×œ×”×›×™×¨ ×ותו, כך שלמעשה ×”×•×–×ž× ×• להצטרף ×ליו. למרות ×–×ת ×¦×™×™× ×• ×חרי×, ×›×™ רצוי לחזור על ×”×”×–×ž× ×”, ×œ×”×•×¦×™× ×ž×§×¨×™× ×‘×”× ×¤× ×™×™×” כזו, עלולה לשרת ×ת ×”×ויב, בכך שיכין ×ת שורותיו טוב יותר לקר×ת המתקפה.
חובת ×”×’'×™×”×ד קיימת, כל עוד ×œ× ×”×•×©×’×” שליטה עולמית של ×”×יסל×× – ד×ר ×ל ×סל××.
×©×œ×•× ×¢× ×ž×“×™× ×•×ª ×œ× ×ž×•×¡×œ×ž×™×•×ª ×”×•× ×ž×¦×‘ ×–×ž× ×™ בלבד. יתרה מכך, ×œ× ×™×—×ª×ž×• חוזי ×©×œ×•× ××ž×™×ª×™×™× ×¢× ×ותן ×ž×“×™× ×•×ª,××œ× ×¨×§ שביתות × ×©×§, שמשכן בעיקרון, ×œ× ×™×¢×œ×” על עשר ×©× ×™×.
×ך ×’× ×ž×¦×‘×™ שביתת × ×©×§ ×ילו,×™×›×•×œ×™× ×œ×”×™×•×ª ×ž×•×¤×¨×™× ×—×“ צדדית, ב×× ×—×™×“×•×© הסכסוך ×™×”×™×” יותר מועיל למוסלמי×. יחד ×¢× ×–×ת, יש ליידע ×ת ×”×ויב הכופר, על ×¡×™×•× ×©×‘×™×ª×ª ×”× ×©×§, בכדי לתת לו מספיק זמן בכדי להודיע על חידוש הלוחמה בכל שטחו.
ב×ופו ×¢×§×¨×•× ×™, לג'×™×”×ד יש ×ופי התקפי, ×ך זהו ×’'×™×”×ד ב×ותה המידה ב×× ×”×סל×× ×ž×’×Ÿ על עצמו ×ž×¤× ×™ ×ª×•×§×¤× ×•×ª. זהו העיקרון ×”×—×™×•× ×™ של הריב×ת, שבוצעה ×¢"×™ קבוצות מבודדות ×ו בודדי×, שהתיישבו בגבולות המוסלמיי×. ביצוע הריב×ת ×”×•× ×קט של הקרבה ×מיתית, של מוות לקידוש ×”×ל ×•×”× ×‘×™×.
לבסוף, ×‘×™×ž×™× ×• קיימת תזה בעלת ×ופי מתחסד, ×”×˜×•×¢× ×ª שלצורך התפשטותו, ×”×סל×× ×¤×•×¢×œ רק בדרכי ×©×›× ×•×¢ ובדרכי שלו×, והג'×™×”×ד מורשה רק ×‘×ž×§×¨×™× ×©×œ ×”×’× ×” עצמית, ×ו כסיוע לבעל ברית חסר מגן. תזה זו מתעלמת לחלוטין מהתפישה הקודמת של המסורת ההיסטורית ×•×ž×”×˜×§×¡×˜×™× ×©×‘×§×•×¨×ן ×•×”×¡×•× ×”, שעל ×‘×¡×™×¡× ×ž×•×¡×“ ×”×’'×™×”×ד. תפישה זו מתייחסת רק ×œ×˜×§×¡×˜×™× ×”×§×“×•×ž×™× ×‘×™×•×ª×¨ שמת××¨×™× ×ת ההיפך מהתפישה ההיסטרית של ×”×’'×™×”×ד.
תודתי למר מרדכי ×›× ×¨×™ על ההסבר המלומד
×ž×¢× ×™×™×Ÿ. תודה.